ISO 9001

ISO 9001: ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

ΠΟΙΟΝ ΑΦΟΡΑ

Το πρότυπο έχει εφαρμογή σε όλες τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς, ανεξάρτητα από το μέγεθος, το είδος καθώς και τις δραστηριότητες του (παραγωγή προϊόντων, παροχή υπηρεσιών, δημόσιες υπηρεσίες.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ISO 9001

Το ISO 9001 είναι το διεθνές πρότυπο για την Ποιότητα. Αποτελεί μια πλατφόρμα συστηματικής προσέγγισης των απαιτήσεων των πελατων.

Καθώς δε το πρότυπο έχει διεθνή αναγνωρισιμότητα, είναι φανερό ότι αποτελεί ένα ισχυρό

εργαλείο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο. Πέραν της εμπορικής του σημασίας, ένα Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας, δια μέσου της συστηματικής προσέγγισης που ακολουθεί, δημιουργεί οφέλη από τον έλεγχο του κόστους δραστηριότητας. Όλα τα παραπάνω επιτυγχάνονται μέσω του κύκλου του Deming, στον

οποίο έχει βασιστεί το πρότυπο και την έννοια της συνεχούς βελτίωσης μέσω της μεθοδολογίας «Σχεδιάζω – Εκτελώ – Ελέγχω – Βελτιώνω» γνωστή και ως «Plan – Do – Check – Act».

Η προηγούμενη έκδοση του προτύπου (ISO 9001:2000) αντικαταστάθηκε το 2008 από τη νέα και επί του παρόντος έκδοση ISO 9001:2008. Η τελευταία έκδοση δεν έχει νέες απαιτήσεις σε σχέση με την προηγούμενη, αλλά διευκρινίζει και αποσαφηνίζει σημεία των απαιτήσεων της προηγούμενης. Ταυτόχρονα βελτιώνει τη συμβατότητα του εφαρμοζόμενου Συστήματος.

Η αναθεωρημένη έκδοση του προτύπου ISO 9001:2015.

Οι κυριότερες αλλαγές του προτύπου σε σχέση με την παλιότερη έκδοση (ISO 9001:2008) είναι:

-Αλλαγές στη Δομή του προτύπου (High level structure)

-Έμφαση στη λογική της διακινδύνευσης (Risk-based thinking)

-Αυξημένες απαιτήσεις αναφορικά με τη δέσμευση και την εμπλοκή της ανώτατης διοίκησης

-Ανάγκη για κατανόηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, καθώς και των αναγκών και προσδοκιών των ενδιαφερόμενων μερών

-Αυξημένη έμφαση στην επίτευξη αξίας για τον οργανισμό και τους πελάτες του («το αποτέλεσμα μετράει»)

-Αυξημένη ευελιξία στη χρήση της τεκμηρίωσης

Οι πιστοποιημένοι οργανισμοί έχουν μια περίοδο 3 ετών για τη μετάβαση στο αναθεωρημένο πρότυπο (μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου 2018).

Οφέλη από την εφαρμογή του ISO 9001

  1. Επίτευξη της πολιτικής και των στόχων της εταιρείας
  1. Μεγαλύτερη ικανοποίηση πελάτη / ικανοποίηση από τον πελάτη
  1. Δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και προσέλκυση νέων πελατών και επενδυτών
  1. Αυξημένη ικανοποίηση εργαζομένων
  1. Ενεργή και συστηματική προσαρμογή στις μεταβλητές συνθήκες της αγοράς
  1. Διαφάνεια και αποτελεσματικότητα των εσωτερικών διεργασιών της εταιρείας
  1. Εξοικονόμηση χρόνου και κόστους Βελτιωμένη ποιότητα υπηρεσιών / προϊόντων
  1. Αύξηση των πωλήσεων
  1. Άυξηση παραγωγικότητας

Οι 8 αρχές της Διαχείρισης Ποιότητας:

1η αρχή: Πελατοκεντρική προσέγγιση

2η αρχή: Ηγεσία / Διοίκηση

3η αρχή: Ανάμειξη / Συμμετοχή του προσωπικού

4η αρχή: Διεργασιακή πρόσεγγιση

5η αρχή: Συστημική προσέγγιση στη διοίκηση

6η αρχή: Συνεχής βελτίωση

7η αρχή: Λήψη αποφάσεων βάσει στοιχείων

8η αρχή: Σχέσεις αμοιβαίου οφέλους με τους πελάτες

Τρόπος Εφαρμογής του προτύπου

Η κάθε επιχείρηση ορίζει τις βασικές διεργασίες και τα αντίστοιχα σημεία ελέγχου, με σκοπό να παρέχει προϊόντα ή και υπηρεσίες τα οποία να συμμορφώνονται με τις νομικές και κανονιστικές απαιτήσεις και να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών. Επιπλέον, η επιχείρηση ακολουθεί και μετρά την απόδοση των παραπάνω διεργασιών ορίζοντας συγκεκριμένους δείκτες και στόχους για τους οποίους διενεργεί συνεχείς ελέγχους και καθορίζει ενέργειες σε περίπτωση απόκλισης από αυτούς. Η καλύτερη απόδειξη της ικανότητας οποιασδήποτε εταιρείας στην ποιότητα, είναι η διαρκής βελτίωση των επιχειρηματικών αποτελεσμάτων.

Κανονισμός Πιστοποίησης Συστημάτων της DQS Hellas για τα συστήματα Διαχείρισης